امروزه یکی از پرکاربردترین لوازم برقی موجود در هر آشپزخانه‌ای، مایکروویو است. مایکروویو یک دستگاه با ابعاد نه چندان بزرگ است که با استفاده از تاباندن امواج الکترومغناطیسی ریزموج به مواد غذایی، باعث گرم شدن، پخته شدن سریع، یخ زدایی، گریل و… آن‌ها می‌شود‌.

استفاده کردن از مایکروویو در آشپزخانه باعث می‌شود هم کارهای شما سریع‌تر پیش‌برود و هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.

خوشبختانه، پیشرفت علم و تکنولوژی باعث‌شده تا گزینه‌های پیش روی شما برای انتخاب یک‌ مایکروویو مناسب، گسترده باشند. اما باید بدانید که برای اینکه بهترین انتخاب را داشته‌باشید باید یک سری نکات را رعایت کنید. در ادامه‌ی مطلب، ما به شما نکات لازم برای انتخاب یک‌ مایکروویو خوب را می‌گوییم.

نکات مهم در خرید مایکروویو

خرید یک مایکروویو خوب و کارآمد نیازمند توجه به نکاتی است که در ادامه برای شما برشمرده‌ایم.

۱. اندازه و ظرفیت

یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید مایکروویو حتما به آن توجه کنید، ظرفیت دستگاه است که باید متناسب با تعداد اعضای خانواده انتخاب شود. عموما مایکروویوهای موجود در بازار با ظرفیت‌های ۲۰- ۲۵-۲۸-۳۲ و ۳۸ لیتر ارائه می‌شوند و به فروش می‌رسند. اگر تعداد افراد خانواده‌ی شما بین دو تا چهار نفر است مایکروویو‌های با ظرفیت ۲۰ و ۲۵ لیتر برای شما کاملا مناسب اند. اما اگر تعداد افراد خانواده‌ی شما بیش از ۴ نفر است، سعی کنید مایکروویو با ظرفیت بالای ۲۵ لیتر را انتخاب نمایید.

۲. توان مصرفی

منظور از توان مصرفی همان قدرت دستگاه است. قدرت مایکروویو شما در واقع زمان آماده‌شدن و پخت غذاها را تعیین‌می کند. به این صورت که هرچه توان مصرفی و قدرت دستگاه کمتر باشد، پخت و پز غذا با آن نیازمند زمان بیشتری است و هرچه توان و قدرت بالاتری داسته باشد در مدت زمان کمتری غذای شما آماده خواهدشد. شایان ذکر است که توان مصرفی بالاتر باعث می‌شود تا دستگاهی که خریداری می‌کنید بزرگتر و گران‌تر باشد.

۳. برنامه‌ی پخت

برنامه‌ی پخت یک ویژگی در مایکروویوها است که به شما این‌امکان را می‌دهد تا با فشردن تنها یک دکمه، تمام موارد لازم برای پخت غذاهای مدنظرتان را تنظیم‌ کنید. برای مثال اگر شما قصد داشته باشید تا با مایکروویوتان کیک بپزید، از برنامه‌ی پخت، گزینه‌ی پخت کیک را انتخاب می‌کنید و دما و زمان پخت به طور خودکار برای پخت کیک تنظیم‌ می‌شود و دیگر نیازی نیست تا شما به صورت دستی این‌موارد را تنظیم کنید.

معمولا برنامه‌ی پخت ماهی، پیتزا، کیک، سبزیجات، مرغ و گوشت از متداول‌ترین گزینه‌ها در برنامه‌ی پخت مایکروویو‌ها هستند.

۴. کانوِکشن

این ویژگی باعث پخت یکنواخت و سریع‌تر غذاها می‌شود.ویژگی کانوکشن بیشتر در نسل جدیدتر مایکروویو‌ها قابل مشاهده‌است و باعث می‌شود تا تمام فن‌های تعبیه شده در دستگاه، گرمای خود را به طور یکنواخت در سطح مواد غذایی پخش کنند و تمام قسمت‌های غذا به صورت یکسان در معرض حرارت قرار‌گرفته و پخته‌ شود.

۵. تایمر

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت نیاز، به صورت دستی زمان‌ پخت یا گرم شدن غذای خود را تعیین کنید.

۶. گریل

مایکروویوها کم‌کم جایگزین اجاق گاز می‌شوند و این خیلی مهم است که غذایی که شما در آن‌ها می‌پزید در صورت نیاز طلایی و برشته شود. قابلیت گریل به شما این امکان را می‌دهد تا در مراحل پایانی پخت غذای‌تان، تنها با فشردن یک‌ دکمه، آن‌ را طلایی و برشته و خوش رنگ کنید. پس در هنگام خرید مایکروویو حتما به دارا بودن قابلیت گریل توجه کنید.

۷. قفل کودک

ظرف غذایی که از مایکروویو خارج می‌شود عموماً بسیار داغ است و در صورتی که کودک شما درب دستگاه را باز کند و به ظرف دست بزند قطعا دچار سوختگی خواهدشد. علاوه بر این اگر کودک‌تان تصمیم بگیرد تا با دکمه‌های روی مایکروویو بازی کند، تنظیمات دستگاه به هم‌خورده و باعث خراب‌شدن غذای شما خواهدشد. قفل کودک، همان ویژگی‌ای است که از این‌موارد جلوگیری می‌کند؛ چراکه فعال‌کردن آن، علاوه بر اینکه باعث می شود درب دستگاه قفل شود، تمام دکمه های روی دستگاه را نیز غیرفعال خواهد کرد تا از به‌هم‌ریختن تنظیمات جلوگیری کند.

۸. یخ‌زدایی

ممکن است قصد شما از روشن کردن مایکروویو، پختن غذا نباشد بلکه قصدتان این باشد که یخ مواد غذایی را از بین ببرید تا از آن‌ها در پخت غذاهای دیگر استفاده کنید. قابلیت یخ‌زدایی دستگاه مایکروویو به شما این امکان را می‌دهد تا در کمترین زمان ممکن مواد غذایی مورد نیازتان را یخ‌زدایی کنید.

بهترین برندهای مایکروویو

حالا که با نکات خرید بهترین مایکروویو آشنا شدید، قصد داریم تا چند برند مطرح که بهترین مایکروویوها را تولید و روانه‌ی بازار کرده‌اند به شما معرفی کنیم.

۱. بوش

یکی از معروف‌ترین برندها در تولید لوازم آشپزخانه، برند بوش است. مایکروویوهای این برند در مدل‌های متنوع عرضه شده‌اند و شما با توجه به نیازتان می‌توانید مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

دستگاه بوش دارای طراحی ساده و زیبا و بدنه‌ی مقاوم  و مستحکم است.

۲. سامسونگ

برند سامسونگ نیز یک برند نام‌آشنا در تولید لوازم خانگی است. مایکروویوهای ساخت این برند، در عین سادگی، بسیار قوی و باکیفیت هستند. بدنه‌ی خارجی دستگاه بسیار زیبا و مقاوم است و جنس داخلی آن نیز از سرامیک ساخته‌شده تا تمیزکردن آن آسان‌تر باشد.

۳. ال جی

مایکروویوهای ساخت برند نام‌آشنای ال جی از طراحی زیبا و خاصی برخوردارند و علاوه بر آن، کارایی بسیار عالی‌ای نیز دارند که این برند را به یک‌ انتخاب خوب تبدیل کرده‌است.

۴. پاناسونیک

طراحی‌های ساده و زیبا، کارایی‌های فراوان، جنس بدنه‌ی مقاوم و قیمت مناسب‌تر، مایکروویوهای این برند را وارد لیست محبوب‌ترین و بهترین‌ مایکروویوهای موجود در بازار کرده‌است.

۵. مایدیا

اگر به دنبال یک مایکروویو زیبا، کارآمد و باقیمت مناسب هستید، به شما انتخاب یکی از مایکروویوهای برند مایدیا را پیشنهاد می‌کنیم. چرا که برند مایدیا در تولید لوازم آشپزخانه بسیار موفق عمل کرده‌است و محصولاتش از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار اند.

۶. فلر

مایکروویوهای برند فلر نیز با کیفیت خوب و کارایی بالا در بازار وجود دارند و می توانند عملکرد بسیار قابل‌قبولی از خود نشان دهند.

سوالات متداول

قیمت مایکروویو چقدر است؟

قیمت هر دستگاهی با توجه به ویژگی‌ها، برند، سال تولید و… تعیین می‌شود و متغیر است؛ مایکروویو نیز از این قضیه مستثنی نیست؛ اما به طور کلی قیمت دستگاه مایکروویو در بازار ایران بین 3 الی 35 میلیون متغیر است.

مایکروویو ایرانی بهتر است یا خارجی؟

واضح است که برندهای خارجی در زمینه‌ی کیفیت ساخت و کارایی بهتر از برندهای ایرانی ظاهر شده‌اند اما قیمت بالاتر مایکروویوهای برندهای خارجی، مردم را بیش از پیش به سمت خرید برندهای ایرانی سوق داده‌است.

فرق مایکروویو با مایکروفر چیست؟

اگر بخواهیم تفاوت این دو را به طور خلاصه بیان کنیم باید بگوییم که مایکروویو با ساطع کردن امواج الکترو مغناطیسی کار پخت‌وپز و گرم‌کردن غذا و… را انجام می‌دهد. این درحالی است که در مایکروفرها المنت‌هایی وجود دارند که با استفاده از دما پخت غذا را ممکن می‌سازند. علاوه‌بر‌ آن، زمان پخت در مایکروویو کمتر از زمان پخت در مایکروفر است.

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با مهم‌ترین ویژگی‌های یک مایکروویو خوب آشنا کنیم و چند برند که در زمینه‌ی تولید مایکروویو موفق عمل‌کرده‌اند را معرفی کردیم. در نهایت شما با بهره‌گیری از اطلاعات خود در این زمینه و میزان بودجه‌ای که برای خریدن یک دستگاه مایکروویو اختصاص داده‌اید، می‌توانید یک انتخاب شایسته داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *