با نزدیک شدن به فصل تابستان، نیاز به یک سیستم خنک‌­کننده‌ی موثر و کارآمد برای خانه و محل کار شما بیشتر احساس می‌شود؛ اما از بین تمام گزینه‌های موجود، نصب کولر گازی به عنوان یکی از بهترین و پرطرفدارترین راه حل‌ها شناخته شده است. با این حال، نصب کولر گازی به درستی و با روش مناسب بسیار مهم است تا بتوانید از آن به بهترین نحو استفاده کنید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین روش‌های نصب کولر گازی بپردازیم و اطلاعات مفیدی را برای شما ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا با بهترین روش‌ نصب کولر گازی آشنا شوید و اوقات تابستانه‌ی خود را با کولرگازی خنک و محیطی خوشایند در منزل سپری کنید.

بهترین مکان برای نصب یونیت داخلی

1) مشخص کردن بهترین مکان برای نصب یونیت داخلی

یکی از مهم‌ترین مراحل نصب کول گازی، مشخص کردن بهترین مکان برای نصب یونیت داخلی است؛ رعایت چند مورد می‌تواند به شما در پیدا کردن بهترین محل نصب در منزل کمک کند:

  • باید اطمینان حاصل کرد که جریان هوا به صورت یکنواخت در سراسر اتاق توزیع می‌شود و هیچ مانعی برای جریان هوا وجود ندارد.
  • مکان مورد نظر باید در معرض تابش مستقیم نور آفتاب نباشد.
  • احتمال نشتی گاز وجود نداشته باشد و از طرفی گوگرد و نفت در نزدیکی آن نباشد.
  • نصب پنل داخلی کولر گازی نیازمند ایجاد یک فضای خالی به اندازه حداقل 15 سانتی متر از سقف است. همچنین، ارتفاع نصب یونیت داخلی از زمین باید حداقل 215 سانتی متر باشد.
  • یونیت داخلی به نویز ناشی از رادیو، تلویزیون و سیستم های امنیتی حساس است و می تواند منجر به اختلال در پنل آن شود به همین دلیل باید فاصله حداقل یک متری از این تجهیزات داشته باشد.
2) نصب صفحه نگهدارنده یونیت داخلی

2) نصب صفحه نگهدارنده یونیت داخلی

صفحه نگهدارنده یونیت داخلی بر روی دیوار نصب می‌شود و وزن یونیت را تحمل می‌کند. این صفحه باید به دقت و با استفاده از ابزار مناسب به دیوار نصب شود تا یونیت داخلی به شکل استوانه‌ای و ثابت در مکان خود قرارگیرد.

برای این کار باید صفحه نصب را در مقابل دیوار قراردهید، در جایی که می‌خواهید یونیت داخلی را نصب کنید. از یک متر یا تراز برای تراز کردن استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که صفحه در هر دو سطح افقی تراز شده است. سپس در نقاط مناسب در دیوار سوراخ‌ها را با استفاده از دریل برای اتصال صفحه به دیوار ایجاد کنید. در نهایت صفحه نصب را با پیچ و رول‌پلاک به دیوار محکم کنید.

3) سوراخ کردن دیوار براساس قطر لوله کولر گازی

3) سوراخ کردن دیوار براساس قطر لوله کولر گازی

در این مرحله، با استفاده از ابزار مناسب، سوراخی در دیوار ایجاد می‌شود که هدف از این سوراخ، ایجاد مسیری برای عبور لوله‌های کولرگازی از دیوار است. مناسب‌ترین قطر برای سوراخ کردن دیوار 7.5 سانتی متر می باشد. قبل از سوراخ کردن دیوار حتماً بررسی کنید که سیم یا لوله‌ای در مسیر شما نباشد.

بررسی کردن اتصالات الکتریکی

4) بررسی کردن اتصالات الکتریکی

در این مرحله، درپوش قرارگرفته در جلوی پنل را بردارید و تمامی اتصالات کولر را بررسی کنید. باید از صحت و کیفیت اتصالات اطمینان حاصل کنید تا به طور صحیح و بدون هیچ مشکلی سیستم برقی عمل کند.

وصل کردن لوله ها و کابل ها به یونیت

5) وصل کردن لوله ها و کابل ها به یونیت

– لوله‌کشی را از واحد داخلی و سوراخ ایجادشده به سمت بیرون انجام دهید و خم‌شدگی‌ها را برای اطمینان از کارکرد بهینه دستگاه به حداقل برسانید؛

– یک لوله پی‌وی‌سی به طول ۱٫۴ اینچ یا ۶ میلیمتر، کوتاه‌تر از طول یین سطوح داخلی و خارجی دیوار، برش دهید؛

– درپوش لوله را در انتهای داخلی لوله پی ویسی قرار داده و لوله را در داخل سوراخ ایجاد شده در دیوار قرار دهید؛

– لوله‌های مسی، کابل برق و لوله تخلیه را با استفاده از چسب برق به هم ببندید و از سوراخ عبور دهید؛

– لوله تخلیه را در پایین قرار دهید تا از جریان آزاد آب اطمینان حاصل شود؛

– لوله را محکم به واحد داخلی متصل کنید. برای سفت کردن آن می‌توانید از دو آچار در جهت مختلف استفاده نمایید؛

– لوله تخلیه آب را به پایه واحد داخلی کولر گازی (اسپلیت) وصل کنید؛

– لوله‌ها و کابل‌های متصل را از طریق سوراخ ایجاد شده در دیوار هدایت کنید و اطمینان حاصل کنید که لوله تخلیه، آب را در مکان مناسب تخلیه خواهد کرد؛

محکم کردن واحد مقابل صفحه نصب به روی صفحه

6) محکم کردن واحد مقابل صفحه نصب به روی صفحه

پس از انجام اتصالات لوله‌ها و کابل‌ها، واحد داخلی باید به روی صفحه نصب (پایه) محکم شود بدین منظور واحد داخلی را با فشار دادن بر روی پایه نصب کرده و مجدد اتصالات برق آن را بررسی کنید.

پیدا کردن مکان مناسبی را برای نصب پنل بیرونی

7) پیدا کردن مکان مناسبی را برای نصب پنل بیرونی

– محل نصب واحد بیرونی کولر گازی باید از مناطقی که تردد زیادی دارند، بسیار گرم هستند و دارای گرد و غبار می‌باشند، دور باشد.

– پنل بیرونی کولر گازی باید اطراف آن حداقل 30 سانتی متر فضای آزاد داشته باشد.

– سکوی را به گونه‌ای قرار دهید که به اندازه کافی بالا باشد تا واحد را از هر نوع آبی که ممکن است به دلیل باران یا برف روی زمین تجمع پیدا کند، دور نگه دارد.

محکم کردن پنل بیرونی بر روی سکو

8) محکم کردن پنل بیرونی بر روی سکو

برای کاهش لرزش، از لایه پلاستیکی استفاده کنید و کندانسور خارجی را با پیچ و رول‌پلاک به سکوی بتنی محکم بچسبانید.

بررسی سیم کشی و متصل کردن سیم های برقی و لوله ها در کندانسور بیرونی

9) بررسی سیم کشی و متصل کردن سیم های برقی و لوله ها در کندانسور بیرونی

در این مرحله، سیم‌های برقی و لوله‌های کولرگازی در کندانسور بیرونی متصل می‌شوند. اتصالات باید با دقت و با رعایت استانداردهای ایمنی و الکتریکی صورت گیرد:

– کاور را بردارید و آن را جدا کنید؛

– به طرح سیم‌کشی واحد داخلی مراجعه کنید و مطمئن شوید که سیم‌های کابل به همان صورتی که در طرح نشان داده شده است، متصل شده‌اند. رعایت دستورالعمل‌های سازنده برای سیم‌کشی بسیار مهم است؛

– کابل را با استفاده از گیره کابلی محکم کنید و کاور را جایگزین کنید؛

– پیچ‌های لوله‌ها را بر روی لوله‌های مربوطه در کندانسور محکم کنید؛

خارج کردن هوا و رطوبت از مدار مبرد

10) خارج کردن هوا و رطوبت از مدار مبرد

  • درپوش‌ها را از دریچه‌های دوطرفه و سه‌طرفه و درگاه سرویس، جدا کنید؛
  • شلنگ پمپ خلاء را به پورت سرویس وصل کنید؛
  • پمپ خلا را روشن کنید تا زمانی که به خلا مطلق ۱۰ میلی‌متر جیوه برسد؛
  • دستگیره فشار پایین را ببندید و سپس پمپ خلاء را خاموش کنید؛
  • همه شیرها و اتصالات را بررسی کرده و از نظر نشتی آزمایش کنید؛
  • پس از اتمام آزمایش خلا، شیلنگ پمپ خلا را جدا کنید؛
چسباندن لوله ها با گیره به دیوار

11) چسباندن لوله‌ها با گیره به دیوار

برای جلوگیری از حرکت یا قطعی لوله‌ها و کابل‌ها، آن‌ها را با استفاده از گیره به دیوار متصل کنید. برای تعیین فاصله مناسب بین گیره‌ها، راهنمای موجود در کتابچه راهنما را رعایت کنید.

پوشاندن سوراخ دیوار با فوم

12) پوشاندن سوراخ دیوار با فوم

در این مرحله، سوراخ دیوار که برای عبور لوله‌ها ایجاد شده بود، با استفاده از فوم پلی‌اورتان پوشانده می‌شود. این کار به منظور جلوگیری از نشتی هوا، حفظ عایق حرارتی و جلوگیری از ورود حشرات است.

سخن پایانی:

نصب کولر گازی به درستی و با رعایت مراحل و اصولی که در این مقاله به ان اشاره شد، بهره‌وری و عمر مفید دستگاه را افزایش می‌دهد و در فصل های گرم سال برای شما و خانواده راحتی بهتر فراهم می‌کند. در نهایت، بهتر است این کار را به نصب­کنندگان مجرب و متخصص بسپارید. آنها با داشتن دانش و تجربه لازم، می‌توانند بهترین روش‌ها را در نصب کولر گازی اجرا کنند و از عملکرد بهینه و ماندگاری دستگاه شما اطمینان حاصل کنند. همچنین، در هنگام نصب کولر گازی، به استانداردها و مقررات مربوط به نصب و ایمنی الکتریکی توجه کنید.

سرویس خطیبی با داشتن افراد مجرب و با سابقه در این زمینه می تواند جهت مشاوره و نصب کولر گازی یک انتخاب ایده آل برای شما باشد. می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره قرار گرفته در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین به منظور درخواست نصب کولر گازی می توانید از قسمت ثبت سرویس درخواست خود را ثبت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *