اجاق گاز وسیله ای مهم و ضروری در آشپزخانه می باشد که هر آشپزخانه به اجاق گاز مناسب و زیبا و دارای استاندارد نیاز دارد. به علت استفاده زیاد و روزانه از اجاق گاز، این وسیله باید به دقت انتخاب شود و دارای کیفیت و مرغوبیت بالایی باشد. همچنین علاوه بر کیفیت، بودجه، فضا و انتخابات شخصی هر فرد تا حد زیادی در خرید اجاق گاز تاثیر می گذارد.

در خرید اجاق گاز باید به چه نکاتی توجه کرد

اجاق گاز یکی از مهم ترین لوازم آشپزخانه است که حداقل یک بار در روز در هر خانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. خرید اجاق گاز مناسب و در عین حال شیک دارای اهمیت زیادی است. اجاق گاز ها بسته به نوع سوخت مصرفی شان به سه دسته تقسیم می شوند که شامل اجاق گازی، اجاق برقی و اجاقی که از هر دو سوخت استفاده می کند، می باشد. به طور کلی، اجاق گاز باید با نیاز های افراد برای پخت و پز متناسب باشد خواه یک آشپز حرفه ای باشد خواه مبتدی. برای خرید اجاق گاز باید نکاتی را مدنظر داشته باشید، که شامل موارد زیر می باشد:

  1. در نظر گرفتن بودجه

برای خرید اجاق گاز، اولین نکته ای که مورد توجه قرار می گیرد میزان مبلغی است که شما برای خرید اجاق گاز در نظر گرفته اید. نوع سنتی پیلوت دار که متاسفانه انرژی بیشتری را هم هدر می دهند، ارزان ترهستند. اجاق گاز های الکتریکی جدید قیمت بالاتری دارند. اجاق گازهای صفحه ای، ارزان تر از نوع اجاق گاز های ایستاده فردار هستند.

هر چه قابلیت های یک اجاق گاز بیشتر باشد به همان نسبت قیمت آن نیز بالاتر می رود.

  1. نوع اجاق گاز

اجاق گاز بسته به سیستم اشتعالی که در آن تعبیه شده، می تواند از نوع پیلوت دار سنتی یا الکتریکی پیشرفته باشد. نوع پیلوت دار جریان ثابتی از گاز را فراهم می کند تا شعله را روشن نگه دارد که باعث مصرف بیش از حد انرژی می شود. با این تفاوت که نوع الکتریکی آن از جریان الکتریکی استفاده می کند. از همان ابتدای چرخه گرمایی روشن می شود و دیگر نیازی به جریان مداوم ندارد، در نتیجه میزان انرژی مصرفی آن کمتر است.

  1. اندازه اجاق گاز

ابعاد اجاق گاز مهم ترین عامل در تصمیم گیری برای خرید اجاق گاز می باشد که به اندازه آشپزخانه، میزان پخت و پز روزانه و تعداد افراد خانواده بستگی دارد. اجاق گاز های توکار صفحه ای و رومیزی چون فضای کمتری را نسبت به اجاق گاز های ایستاده اشغال می کنند برای آشپزخانه های کوچک مناسب ترند. اجاق گاز های توکار به فضای آشپزخانه ظاهری مدرن می دهند. با این حال این نوع اجاق گاز ها فر ندارند و در صورتی که به فر احتیاج داشته باشید باید فر یا تستر را به صورت جداگانه تهیه کنید. در صورتی که می خواهید حتما از اجاق گاز های مبله استفاده کنید فضای آشپزخانه را اندازه گیری کنید و اگر قرار است بین دو کابینت قرار بگیرد باید به دقت اندازه گیری را انجام بدهید.

  1. توان حرارتی اجاق گاز

توان حرارتی به میزان گرمایی گفته می شود که از شعله خارج می شود. واحد اندازه گیری استاندارد آن بی تی یو بر ساعت است. هنگام خرید اجاق گاز این ویژگی را نیز مدنظر بگیرید. ایده آل ترین توان حرارتی برای هر شعله در اجاق گاز های خانگی 2.05 کیلو وات معادل با BTU 7000 است و مقدار بالا تر این توان حرارتی مناسب برای رستوران ها می باشد. لزوما این طور نیست که هر چه توان حرارتی بالا تر باشد، اجاق گاز بهتر است. توان حرارتی بالا تر باعث می شود گرمای بیشتری به غذا برسد و زمان پخت غذا کاهش یابد. چون معمولا شعله این نوع گاز ها را نمی توان به اندازه کافی کم یا به اندازه دلخواه تنظیم کرد، کنترل گرما در این شعله ها دشوار تر است.

توان حرارتی ایده آل برای انواع اجاق گازبر حسب کیلو واتبر حسب بی تی یو بر ساعت
اجاق های استاندارد1.4 تا 3.65000 تا 12500
اجاق گاز های خانگی (ایده آل ترین توان حرارتی)2.057000
رستوران هااز 2.05 به بالااز 7000 به بالا
  1. جنس اجاق گاز

جنس اجاق گاز نیز یکی از نکات مهم در خرید اجاق گاز می باشد زیرا علاوه بر زیبایی، استحکام و سهولت در تمیز کردن آن نیز تاثیر گذار است. اجاق گاز ها در انواع زیر تولید می شوند:

  • تمام استیل: اکثر اجاق گاز ها از استیل یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند که علت آن وجود بخار آب در محیط آشپزخانه است که سبب زنگ زدن فلزاتی مانند آهن می شوند.
  • شیشه ای: این نوع اجاق گاز ها از شیشه بسیار مقاوم نسبت به گرما ساخته می شوند و دارای ظاهری بسیار شیک و زیبا هستند اما نگهداری و تمیز کردن آن ها دشوار است.
  • استیل_شیشه ای: صفحه این اجاق گاز ها شیشه ای، اما لبه های آن استیل است. چون این اجاق گاز ها ترکیبی از شیشه و فلز است، جلوه و زیبایی خاصی به فضای آشپزخانه می بخشند و دارای دوام و مقاومت خوبی می باشند.
  1. نحوه تمییز کردن

معمولا بسیاری از اجاق گاز های جدید دارای شعله پخش کن و رویه چدنی هستند که این امر موجب راحت تر تمیز کردن آن ها می شود. در این اجاق گازها اگر غذا سرریز شود، وارد محفظه شعله ها نمی شود و فقط کافی است رویه چدنی، شعله پخش کن و اطراف سینی گاز را تمیز کنید. اما اجاق گاز هایی که دارای شعله پخش کن و رویه چدنی نیستند به مراقبت بیشتری نیاز دارند. همچنین به دنبال اجاق گازهایی باشید که دور تا دور سینی شان لبه داشته باشد زیرا در هنگام سر ریز شدن غذا از ریختن غذا روی کف زمین و اطراف اجاق جلوگیری می کند. شکل زیر یک نمونه اجاق گاز بدون شعله پخش کن و رویه چدنی را نشان داده است:

برای تمییز کردن اجاق گازهای استیل نخست باید تمام سطح اجاق گاز را با استفاده از یک دستمال تمییز کرد، سپس مقداری جوش شیرین به همراه چند قطره آب مخلط کرد تا خمیری شکل شود و بعد به کمک خمیر تمام سطح اجاق گاز را که چربی دارد می پوشانیم. بعد از گذشت 10 دقیقه بر روی آن سرکه اسپری می کنیم. بر اساس سختی چربی ها 1 تا 8 ساعت خمیر باید روی اجاق گاز بماند. بعد از گذشت زمان مناسب با اسکاچ و مایه ظرفشویی شسته شود.

تمییز کردن اجاق گازهای شیشه ای به این صورت است که ابتدا تمام سطح اجاق گاز را با جوش شیرین و آب داغ بپوشانید، سپس با حوله یا دستمال تمام سطح را تمییز کنید. اگر لکه سختی بر روی آن است بتراشید.

نکته: سطح اجاق گاز را با سیم ظرفشویی تمییز نکنید زیرا باعث خش افتادن سطح اجاق گاز می شود.

  1. سایز شعله های اجاق گاز

اجاق گازهایی که شعله هایی با اندازه متفاوت دارند مناسب تر هستند زیرا این شعله ها خروجی حرارتی متفاوتی دارند. بسته به اندازه های آن ظروف کوچک و بزرگ را روی آن ها قرار دهید. مسلما توانایی پخت این شعله ها هم با هم متفاوت خواهد بود. بطور مثال می توانید از شعله هایی که بزرگتر هستند و توانایی گرما دهی بیشتری دارند برای جوشاندن آب، آماده کردن سریع غذا و سرخ کردن مواد غذایی استفاده کنید. شعله های کوچک تر و کم توان تر برای زمانی که می خواهید غذا آهسته بجوشد و خوب جا بیفتد مناسب است.

اگر شما نیاز به یک بازه زمانی کوتاه به یک وعده غذایی کامل احتیاج دارید، اجاق گاز چهار شعله انتخاب مناسبی برای شماست.

  1. ایمنی اجاق گاز

معمولا اجاق گاز دارای فندک و ترموکوپل ایمنی بیشتری دارد. اگر به هر دلیلی شعله اجاق گاز خاموش شود (مثلا در اثر باد یا سر ریز شدن غذا)، ترموکوپل خود به خود سبب قطع شدن جریان گاز می شود. به این ترتیب از خطر انتشار گاز در فضای آشپزخانه و آتش سوزی جلوگیری می شود.

مورد دیگر، مسئله ایمنی کودکان است. امروزه بسیاری از اجاق گازها دارای قفل کودک یا تجهیزاتی برای جلوگیری از دسترسی کودک به گاز و فر هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *